مصر العظيمة

مصر الحبيبة

مصر ام الدنيا تتميز عن سائر الكوكب فى العديد من الاشياء , يصعب علينا حصرها فى مقال واحد , كما يستحيل الاشاره اليها وجمعها فى مكان واحد , عشان منقعش فى المحظور , علشان كدا هركز معاكم فى تفاصيل بعيده عن المحاذير وقريبه من ” المساميح ” . من اكتر مايميز مصر هى الاختراعات وقدره شعبها على التحايل وعلى التغلب على مصاعب الحياة من خلال التلاعب والتحايل , فمثلا من فتره فام حريق بمخزن فلاتر سيارات فى شارع رمسيس والمخرن كان اسفل العمارة مكان الجراج ونشب الحريق وماكان على السكان الا مواجهه خطر الاحتراق وهنا هب ولاد الحلال من السكان والجيران من امام الشقة المطلوب اخلاء سكانها ولكنها اقل منها بمتر او اتنين ووضعوا لوح خشبى مائل فتحولت الى مايشبة الزحلقيقة ثم تم زحلقة سكان الشقة المراد اخلاء سكانها الى الشقة التى فى مواجهتها وتلقفهم ولاد الحلال وتم حل المشكلة بالتحايل و ” الفقاقة ” .

[ADSENSE5]

12000

كمان مثلا , عند هطول الامطار وغرق الشوارع بالماء اتعلمنا طريقة بوضع احجار على مسافات مقتريه ليمشى عليها خلق الله , وهذا ماترجمة الشاعر الغنائى منتصر حجازى فى جملته الشعرية التاريخية ” طفح المجارى فـ حارتنا علمك رقص البالية ” . وهذا ماتطور فى الشهور الاخيره فى استخدام البدال او الفلوكة فى الشوارع كنتيجة للتطور التكنولوجى من حجاره لفلوكة ياقلبى لا تحزن  .

فية كمان تحايل على الرزق فمثلاَ المصريين اخترعوا مهن من العدم كمهنه السايس بيكسب مقابل ولا حاجه , انه بيقولك بس تعاله يابية ارجع كمان اكسر يمين اكسر شمال تمام الله ينور وفى الاخر تخبط فى الرصيف برضو , ومهنه كمان الشخص اللى بيديلك المناديل فى الحمامات .

 

التعليقات

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *